جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آزمون PTE چیست؟

امروزه یادگیری زبان انگلیسی را می‌توانیم به عنوان یک مهارت اساسی و مورد نیاز برای همه افراد بدانیم. در روند مهاجرت یکی از اولین نیازهای شما، تسلط به زبان انگلیسی و داشتن مدرک بین‌المللی در این حوزه است. یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی که اخیرا رواج پیدا کرده و در بسیاری از دانشگاه‌ها و محیط‌های کاری اعتبار دارد، PTE است. در این مقاله از آوای شهیر می‌خواهیم همه اطلاعاتی را که باید در مورد آزمون PTE داشته باشید، به شما آموزش دهیم.

آزمون PTE چیست؟

فهرست مطالب

آشنایی با آزمون PTE

آزمون PTE در واقع مخفف شده عبارت Pearson Test of English بوده که این روزها به عنوان یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی برگزار می‌شود. این آزمون در کشورها و موسسات آموزشی متعددی پذیرفته شده و اعتبار بسیار بالایی دارد. بر این اساس اغلب افرادی که قصد مهاجرت و یا ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند، می‌توانند از طریق آن اقدامات لازم را انجام دهند. PTE هم مشابه آزمون آیلتس در دو سبک جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود؛ در نتیجه هم برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی مناسب است و هم به درد مهاجران کاری می‌خورد.

بخش های مختلف آزمون PTE

حال که دانستیم آزمون PTE چیست، لازم است تا به بررسی بیشتر درباره ساختار این امتحان بپردازیم. در روند این امتحان به سنجش چهار مهارت کلی خواندن، نوشتن، گفتار و شنیدن می‌پردازد. این آزمون از طریق کامپیوتر برگزار شده و از این طریق همه مهارت‌ها را می‌سنجد. در این بخش به بررسی قسمت‌های مختلف این آزمون می‌پردازیم.

بخش های مختلف آزمون PTE

بخش صحبت کردن و نوشتن

اولین بخش از این امتحان را سوالات مربوط به سنجش مهارت‌های نوشتن و گفتار تشکیل داده‌اند. این بخش را می‌توانیم به عنوان طولانی‌ترین قسمت آزمون در نظر بگیریم که از سوالات متعددی تشکیل شده است. این بخشدارای چند قسمت کوچک‌تر است که در روند آن‌ها 7 نوع سوال مختلف پرسیده می‌شود که عبارتند از:

  • در یک قسمت بخش گفتاری و نوشتاری لازم است تا یک متن مشخص را از روی کاغذ با صدای بلند بخوانید.
  • در قسمت دیگر جملاتی برای شما پخش شده که باید به صورت درست به تکرار آن‌ها بپردازید.
  • قسمت دیگری در این بخش وجود دارد که به شما محتوای نموداری نمایش داده شده و باید درباره آن بتوانید صحبت کنید.
  • قسمت دیگری هم از این بخش وجود دارد که باید به یک سخنرانی مناسب گوش داده و سپس با کلمات خود درباره محتوای سخنرانی به بهترین نحو ممکن پاسخ دهید.
  • سپس سوالاتی از شما پرسیده شده که با استفاده از پاسخ‌های کوتاه به آن‌ها جواب بدهید.

بخش گوش کردن

در این قسمت به صورت اختصاصی، مهارت شنیداری شما مورد سنجش قرار می‌گیرد. از این رو بخش کوتاهی از یک سخنرانی را خواهید شنید و سپس باید در مدت 10 دقیقه، خلاصه‌ای 50 تا 70 کلمه‌ای از آن بنویسید. سپس قسمتی طراحی شده که باید بعد از گوش کردن به صحبت‌های افراد، بهترین و مناسب‌ترین پاسخ‌ها را به آن‌ها بدهید. در بخش دیگری از این قسمت آزمون، لازم است تا بعد از گوش دادن به یک سخنرانی، تمام جواب‌های صحیح را برای پرسش‌ها انتخاب کنید.

در قسمت دیگری از بخش شنیداری باید بعد از اینکه یک فایل صوتی را گوش دادید، بهترین پاراگرافی که توضیح کاملی برای آن ارائه می‌دهد را انتخاب کنید. تمام مهارت‌های شما در این زمینه، در مدت‌زمان 45 تا 57 دقیقه به صورت کامل مورد سنجش قرار می‌گیرند. به خاطر داشته باشید که هر کلیپ تنها یک بار پخش شده و شما هیچ فرصت تکراری برای آن نخواهید داشت.

بخش خواندن

از دیگر بخش‌های آزمون PTE که به سنجش مهارت فرد متقاضی می‌پردازد، باید به قسمت خواندن اشاره کنیم. در این حالت شما باید بعد از خواندن یک متن نسبتا طولانی به سوالات طراحی شده برای آن پاسخ دهید. مدت زمان در نظر گرفته شده برای این بخش حدود 32 تا 40 دقیقه بوده که باید به همه سوالات پاسخ داده شود. این زمان بندی به گونه‌ای تقسیم شده که 15 دقیقه آن صرفا به مهارت خواندن و 20 دقیقه دیگر ترکیب آن با سایر مهارت‌های مورد نظر است.

مدت زمان آزمون PTE چقدر است؟

در بخش‌های آزمون PTE، همه مهارت‌های مورد نیاز متقاضی به صورت کامل مورد سنجش قرار می‌گیرند. این امتحان از سه بخش کلی تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها دارای قسمت‌های مختلفی هستند. زمان‌بندی هر بخش متفاوت بوده و شما باید بر همین اساس پیش بروید تا بتوانید عملکرد بهتر و مطلوب‌تری برای پاسخ‌دهی به سوالات داشته باشید. مدت زمان هر بخش از قرار زیر است:

مدت زمان آزمون PTE چقدر است؟

  • بخش اول که مربوط به مهارت‌های گفتار و نوشتار بوده و طولانی‌ترین بخش در میان گزینه‌های دیگر است، بین 54 تا 57 دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد.
  • بخش مربوط به مهارت خواندن، حدود 29 تا 30 دقیقه است.
  • برای پاسخ‌دهی به سوالات قسمت شنیدن، شما 30 تا 34 دقیقه زمان خواهید داشت.

در مجموع، شما باید طی 2 ساعت و 15 دقیقه، به همه این سوالات پاسخ داده و مهارت خود را به بهترین نحو ممکن نشان دهید.

محل برگزاری آزمون پی تی ای

یکی دیگر از مهم‌ترین سوالاتی که در ارتباط با برگزاری آزمون PTE معمولا پرسیده می‌شود، مربوط به مکان برگزاری آن است. در حال حاضر این امتحان در ایران برگزار نمی‌شود؛ اما متقاضیان ایرانی حق شرکت در آن را دارند. از این رو برای شرکت در این امتحان می‌توانید به یکی از کشورهای همسایه و نزدیک مراجعه کرده و مرکز آزمون خود را از این طریق انتخاب کنید. از بهترین مراکز آزمون در این حوزه برای ایرانیان می‌توانیم ترکیه، عراق، آذربایجان و امارات را معرفی کنیم. بر این اساس هزینه نهایی و پرداختی شما، تا حد زیادی به کشور انتخاب شده و هزینه‌های سفر هم وابسته خواهد بود.

نکات مهم و قوانین شرکت در آزمون PTE

برای اینکه بتوانید بدون استرس در آزمون PTE حاضر شوید، لازم است تا اطلاعات کافی درباره برخی از مهم‌ترین نکات برگزاری آزمون داشته باشید. از جمله مهم‌ترین قوانین شرکت در آزمون PTE می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ارائه پاسپورت معتبر به عنوان مدرک شناسایی الزامی است.
  • آزمون PTE برای داوطلبان بالاتر از 16 سال برگزار می‌شود.
  • مدت‌زمان اعتبار نتیجه آزمون، 2 سال از تاریخ شرکت در امتحان خواهد بود
  • نیم ساعت پیش از شروع امتحان حتما در محل برگزاری باشید.
  • نتیجه آزمون حدود 5 روز کاری بعد از امتحان، در سایت اصلی پی تی ای قابل مشاهده خواهد بود.
  • برای بالا بردن شانس موفقیت در آزمون، توصیه می‌کنیم در امتحان‌های آزمایشی و شبیه‌ساز شرکت کنید تا آمادگی بیشتری داشته باشید.
  • همراه داشتن هرگونه گوشی موبایل، ساعت هوشمند، هدفون، دیکشنری و … در جلسه امتحان ممنوع بوده و تقلب تلقی می‌شود.
  • برای پرداخت هزینه ثبت نام در آزمون، شما به کردیت کارت بین‌المللی نیاز خواهید داشت.

سخن پایانی

شرکت در آزمون‌های تعیین سطح زبان انگلیسی، یکی از الزامات اصلی در روند مهاجرت و یا تحصیل در خارج از کشور است. این مرحله حتما باید با موفقیت پشت سر گذاشته شود. آزمون PTE یکی از معتبرترین آزمون‌های بین المللی زبان انگلیسی بوده که نتایج آن در بسیاری از کشورها و موسسات آموزشی و دانشگاه‌های مختلف، پذیرفته شده هستند. این آزمون به صورت اینترنتی برگزار می‌شود. به دلیل عدم برگزاری این آزمون در ایران، متقاضیان باید برای شرکت در آن به کشورهای همسایه یا هر مقصد مورد نظر دیگر بروند. در بخش‌های قبلی به معرفی این آزمون و همچنین بخش‌های آزمون PTE پرداختیم تا شما اطلاعات کاملی درباره آن داشته باشید.

سوالات متداول

مدت اعتبار نتیجه آزمون پی تی ای چقدر است؟

نتیجه این امتحان هم مانند آیلتس و سایر آزمون‌ها، 2 سال خواهد بود.

کدام مهارت‌ها در این امتحان مورد سنجش قرار می‌گیرند؟

در این آزمون هر چهار مهارت خواندن، شنیدن، نوشتن و گفتار، در مدت زمان 2 ساعت و 15 دقیقه به صورت کامل مورد سنجش قرار می‌گیرند.

سایر مقالات
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *