جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آزمون تافل چیست؟ معرفی انواع و بخش های مختلف آن

مدرک تافل یکی از معتبرترین انواع مدارک زبان برای افرادی است که قصد مهاجرت دارند یا می‌خواهند با شرکت‌های انگلیسی زبان کار کنند. به همین دلیل متقاضیان زیادی می‌خواهند که در این آزمون شرکت کنند و هر سال افراد زیادی برای آن ثبت نام خواهند کرد. در این مقاله از آوای شهیر می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آزمون تافل چیست و چقدر اعتبار دارد؟

آزمون تافل چیست؟

فهرست مطالب

آزمون تافل چیست؟

آزمون تافل یا TOEFL مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language است که به عنوان یکی از آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی شناخته می‌شود. این آزمون شامل چهار بخش لیسنینگ، اسپیکینگ، رایتینگ و ریدینگ است که به صورت کامپیوتری (آنلاین) از شما گرفته می‌شود. به این صورت که که در بخش ریدینگ شما باید متن‌ها را بر روی کامپیوتر بخوانید و به سوالات پاسخ دهید، و در بخش رایتینگ باید نوشته‌ی خود را تایپ کنید. همچنین در بخش گفتاری یا speaking هم اگزمینر شما به صورت رو در رو با یک شخص نیست، بلکه باید پاسخ خود را با استفاده از هدست به کامپیوتر منتقل کنید. برای مشاوره آزمون تافل و آشنایی بیشتر با این آزمون می‌توانید با ما تماس بگیرید.

انواع آزمون تافل

آزمون تافل توسط سازمان ETS برگزار می‌شود و از قدیمی‌ترین تست‌های استاندارد زبان انگلیسی به شمار می‌رود؛ این آزمون تا کنون به سه صورت برگزار شده که عبارتند از:

انواع ازمون تافلآزمون تافل iBT:

این آزمون به صورت آنلاین برگزار می‌شود و مراکز مختلفی وظیفه برگزار کردن آن را دارند. مهمترین مزیت آزمون تافل iBT این است که محدودیتی برای ایرانیان ایجاد نمی‌کند و شما می‌توانید به راحتی در مراکز برگزارکننده آزمون، این امتحان را بدهید.

آزمون تافل iBT هوم ادیشن:

  • آزمون تافل iBT هوم ادیشن هم به صورت آنلاین برگزار می‌شود، اما در منزل شخص آزمون دهنده اجرا می‌شود که از نظر زمان، نمره دهی، مدت اعتبار نمره، قالب و محتوای آزمون شبیه به آزمون رایج تافلiBT ‎ است که در مراکز آزمون برگزار می‌شود.
  • تعداد دفعات برگزاری آزمون تافل هوم ادیشن در مقایسه با نسخه iBT معمولی بیشتر است؛ اما امکان شرکت در آن با استفاده از IP ایران و چین وجود ندارد.
  • نظارت بر این آزمون از طریق دوربین وبکم و یک ناظر آنلاین، با همکاری شرکت ProctorU با تکیه بر‌فناوری‌هوش مصنوعی، انجام می‌‌‌شود.
  • برای شرکت در این آزمون، شما باید در سایت ETS به عنوان «متقاضی آزمون در خانه – هوم ادیشن» ثبت نام کنید.
  • شما باید از یک مرورگر مورد تاییدETS ، یعنی ETS Test Browser وProctorU Systems Check استفاده کنید و به وسایلی مانند کامپیوتر یا لپ‌تاپ شخصی خوب (گوشی همراه و تبلت مورد قبول نیست)، اینترنت با سرعت مطلوب، میکروفون و اسپیکر مناسب و وب کم حرفه‌ای نیاز دارید.
  • پس از دانلود مرورگر ETS Test Browser، آن را نصب کنید تا پیام زیر نمایش داده شود:

“Success! You have installed the ETS secure test browser.”

  • ناظر‌ سایت ProctorU از راه دور و به صورت زنده بر فرآیند امتحان شما نظارت دارد و قبل از شروع آزمون، از شما می‌خواهد که دوربین وب کم خود را به طور کامل در‌اتاقی که قرار‌است در آزمون دهید بچرخانید تا از نبودن کاغذ یاداشت، موبایل، لپ‌تاپ اضافه یا یک شخص دیگر در آنجا مطمئن شود و حتی می‌خواهد که در صورت امکان در اتاق را قفل کنید.
  • برای تایید – وریفای– شدن هویت، آزمون دهنده باید در سایت ProctorU ثبت نام کرده و سپس تصویر پاسپورت خود را جلو دوربین لپ‌تاپ گرفته تا صورتش توسط هوش مصنوعی اسکن شده و با تصویر پاسپورت مطابقت داده می‌شود.
  • نرم افزار ProctorU Systems Check نرم‌افزارهایی مانند دیکشنری و ریکوردر را روی سیستم شما تشخیص داده و از شما می‌خواهد که قبل از آزمون آنها را پاک کنید.
  • در طول آزمون، نرم افزار ProctorU Systems Check سیستم شما را کاملا زیر نظر دارد؛ بنابراین، شما نمی‌توانید از سایت‌ها یا نرم افزارهایی مثلWord استفاده کنید طوریکه حتی باز کردن یک صفحه اینترنتی یا یک فایل Word خالی تقلب محسوب می‌شود.
  • در طول آزمون، رفتار شما مانند حرکت گردن، صورت و مردمک چشمان از طریق وب کم و هوش مصنوعی مدام چک می‌شود. پس اگر جهت صورت شما به جایی غیر از صفحه لپ‌تاپ منحرف می‌شود، هوش مصنوعی آن را تشخیص داده و به مسئول ناظر اطاع می دهد و مسئول ناظر، پس از اتمام یک سوال، تایم آزمون را متوقف کرده و از شما می‌خواهد که دوربین وب کم را به سمت مدنظرش بچرخانید تا اطمینان پیدا کند تقلبی صورت گرفته یا نه.
  • در بخش رایتینگ، هر نوع کپی و پیست توسط نرم افزار ProctorU Systems Check تقلب محسوب می‌شود. بنابراین، شما نمی‌توانید جمله‌ای را که نوشته‌اید به خطوط بالاتر یا پایینتر انتقال دهید؛ بلکه باید دوباره آن جمله را در جای دیگر‌تایپ کنید.
  • برای نت برداری، استفاده از کاغذ مجاز نیست؛ بنابراین، آزمون دهنده باید از یک وایت برد سفید کوچک و یک ماژیک روان استفاده کند.
  • پس از اینکه شما آخرین یادداشت‌های خود را جلو دوربین و ناظر آزمون کاملا پاک کنید، آزمون شما به پایان می رسد.

آزمون تافل PBT:

آزمون تافل PBT نسخه کاغذی این امتحان بین المللی است و در مکان‌ها یا مراکز آزمون برگزار می‌شود. این آزمون در حال حاضر در ایران برگزار نمی‌شود و اگر بخواهید در‌آن شرکت کنید، باید به کشورهای واسطه مانند ترکیه یا امارات بروید. در نتیجه، هزینه شرکت در آزمون تافل PBT در مقایسه با دیگر آزمون های تافل بسیار بیشتر است.

برای آمادگی در هریک از این آزمون‌ها می‌توانید در دوره تافل iBT و PBT آوای شهیر شرکت کرده و مهارت‌های خود را در این زمینه تقویت کنید.

مدت زمان آزمون تافل

یکی از سوالات مهم شرکت کنندگان در نسخه‌های مختلف آزمون تافل این است که بخش‌های مختلف این امتحان چقدر طول می‌کشند و شامل چه مواردی هستند؟ در این بخش می‌خواهیم به صورت کامل به این سوال پاسخ دهیم.

تغییرات آزمون تافل آی بی تی از ماه آگوست ۲۰۱۹

در‌آگوست ۲۰۱۹، سازمان برگزار کننده آزمون تافل – ETS – طبق اطلاعیه ای اعلام کرد، تغییراتی در آزمون تافل iBT اعمال شده که در‌جهت کم کردن تعداد سوال‌ها و کوتاه تر کردن زمان آزمون می باشد. به واسطه این تغییرات، زمان آزمون تافل از حدود 4 ساعت به دو ساعت کاهش پیدا کرده تا تمرکز و عملکرد داوطلبان بالاتر برود بدون اینکه در کیفیت آزمون و دقت آن در ارزیابی سطح زبان داوطلبان تغییری ایجاد شود.

این تغییرات در هر چهار بخش ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ و اسپیکینگ اعمال شده اند.

تغییرات بخش ریدینگ آزمون TOEFL

در آزمون تافل جدید، در بخش اول آزمون، بخش ریدینگ، که در آن توانایی شما برای درک متون مختلف مورد سنجش قرار می‌گیرد، به جای سه متن یا چهار متن، در حالت لانگ فرمت، تنها دو متن – که در مجموع حدودأ 1500 کلمه دارند – خواهید داشت که هر کدام ده (۱۰) سوال داشته و کل زمان ریدینگ 35 دقیقه خواهد بود. در حالیکه قبل از این تاریخ، هر متن ریدینگ بین ۱۲ تا ۱۴ سوال داشت که ۶۰ دقیقه طول می کشید و در حالت لانگ فرمت که چهار متن داشت، این زمان به ۸۰ دقیقه می رسید. توضیحات کامل در بخش دوره تافل آی بی تی

تغییرات بخش لیسنینگ یا شنیداری آزمون TOEFL

دومین بخش از آزمون تافل بخش لیسنینگ یا شنیداری است که در آن میزان درک شما از مکالمه‌ها و سخنرانی‌های زبان انگلیسی سنجیده خواهد شد. در این بخش نیز، به جای 4 لکچر، 3 لکچر خواهید داشت. این بخش شامل 2 قسمت است که در بخش اول 1 مکالمه و‌ 1 لکچر و در بخش دوم 1 مکالمه و‌ 2 لکچر دارد که در مجموع 5 آیتم می شود. از هر مکالمه پنج سوال و از هر لکچر شش سوال مطرح می شود. دقت کنید که تسک‌های شنیداری تنها یک بار پخش می‌شوند و شما باید بعد از شنیدن مکالمه یا لکچر، به سوالات پاسخ دهید. معمولا حدود 36 دقیقه زمان برای این بخش صرف می‌شود. توضیحات کامل در بخش دوره تافل آی بی تی

تغییرات بخش اسپیکینگ یا گفتاری آزمونTOEFL

در بخش گفتاری یا اسپیکینگ تافل، بخش سوم آزمون، تا قبل از تغییرات August سال ۲۰۱۹، داوطلبین باید به 6 سوال پاسخ می دادند که دو سوال آن یعنی سوال 1 و سوال 5 حذف شده اند. در حال حاضر، شما فقط یک سوال مستقل – سوال اول – و سه سوال تلفیقی – سه سوال بعدی – خواهید داشت.

سوال اول به شما دو آیتم می دهد و شما باید یکی از آنها را انتخاب کنید و دلیل انتخابتان را توضیح بدهید. اهمیتی ندارد که کدام گزینه را انتخاب می کنید؛ چیزی که اهمیت دارد نحوه بیان شما است. در این سوال شما ۱۵ ثانیه فرصت دارید تا پاسخ خود را آماده کنید و ۴۵ ثانیه زمان دارید تا پاسخ خودتان را بگویید. در ابتدا ممکن است فکر کنید که ۱۵ ثانیه زمان خیلی کمی است برای آماده کردن ایده پردازی و پاسخ دادن، ولی اگر شما قبل از آزمون تافل در مورد موضوعات مختلفی که ممکن است در سوال اول اسپیکینگ تافل بیاید فکر کرده باشید و به اندازه کافی تمرین کنید، به راحتی می توانید در این ۱۵ ثانیه هم ایده پردازی کنید و هم روان صحبت کنید و نمره عالی از این تسک بگیرید چون ETS به اندازه همین ۴۵ ثانیه از داوطلب انتظار دارد. البته نکته های بسیار کلیدی ای در این خصوص هست که باید حتما در طول دوره ها بیاموزید که گرفتن نمره عالی تضمین شود.

در سوال دوم، شما باید ظرف ۴۵ یا ۵۰ ثانیه یک متن را بخوانید که عمدتا در مورد زندگی و امور دانشجویی در محیط دانشگاه است که می تواند یک اطلاعیه یا نامه باشد که در آن در خصوص یک مسئله دو نکته (دلیل) ذکر می شود. سپس شما به مکالمه دو دانشجو در مورد آن مسئله گوش می دهید که با آن دو نکته (دلیل) یا مخالفت یا موافقت می شود. شما باید خلاصه ای از متن و دلایل ارائه شده در آن و نکات گفته شده در مکالمه ارائه کنید. برای تسک 2 شما ۳۰ ثانیه فرصت دارید پاسخ خودتان را آماده و در ۶۰ ثانیه آن را بگویید.

سوال سوم یک ریدینگ و یک لکچر دارد که زمانبندی آن مانند سوال دوم است. در سوال سوم، متن در مورد یک موضوع علمی و آکادمیک است که در آن یک موضوع علمی تعریف شده و کمی در مورد آن توضیح داده می شود. سپس یک استاد، معمولا با دو مثال، آن موضوع را بیشتر بسط می دهد. در اینجا نیز شما باید خلاصه ای از موضوع علمی تعریف شده و نکات گفته شده توسط استاد ارائه کنید.

سوال چهارم اسپیکینگ فقط یک لکچر (سخنرانی) است که در آن یک استاد در مورد یک موضوع علمی و آکادمیک صحبت کرده و جزئیات و مثال هایی در خصوص آن ارائه می دهد. در اینجا شما باید خلاصه ای از موضوع علمی تعریف شده و نکات گفته شده توسط استاد، عمدتا دو نکته، ارائه کنید.

بخش اسپیکینگ تافل حدود 16 دقیقه زمان می‌برد و نمره شما بر اساس میزان تسلطتان بر روی ساختارها زبانی، دایره لغات، مهارت ریدینگ، مهارت لیسنینگ، مهارت نت برداری، و از همه مهم تر روان و سریع حرف زدن سنجیده خواهد شد. برای شرکت در دوره اسپیکینگ تافل آوای شهیر با ما تماس بگیرید.

تغییرات بخش رایتینگ یا نوشتاری آزمون TOEFL

در بخش نوشتاری آزمون تافل، آخرین بخش از آزمون تافل، شما باید دو تسک را انجام دهید که در مجموع حدود نیم ساعت زمان نیاز دارند. تسک نوشتاری در دو نوع تلفیقی – Integrated – و مستقل جدید -Writing for an Academic Discussion – به شما داده می‌شوند؛ در بخش مستقل – بحث آکادمیک – مهارت نوشتاری شما شامل ایده پردازی، گرامر و سطح واژگان سنجیده خواهد شد، اما در بخش تلفیقی، سه مهارت رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ مورد سنجش قرار می‌گیرند.

یعنی شما باید یک متن را بخوانید و سپس صحبت‌های یک استاد در همان رابطه را گوش داده و در نهایت  شما باید خلاصه ای از نکات و دلایل ارائه شده در ریدینگ به همراه دلایل تایید یا رد این دلایل توسط استاد – لکچرر – بنویسید. در قسمت بحث آکادمیک -Writing for an Academic Discussion – هم باید یک essay درباره یک موضوع خاص، با در نظر گرفتن دو نقطه نظر متفائت که در سوال ارائه می ‌شود، بنویسید. برای اطلاع از شهریه دوره رایتینگ آزمون تافل با ما تماس بگیرید.

روش نمره دهی در آزمون تافل جدید

در سیستم نمره دهی آزمون جدید تافل تغییری ایجاد نشده است و درست مانند آزمون قبلی تافل نمره دهی انجام می شود. در هر بخش، شما نمره ای از 0 تا ۳۰ دریافت می کنید که در مجموع نمره ای بین 0 تا ۱۲۰ دریافت می کنید. اما گزینه جدیدی به نام MyBest Scores به سیستم گزارش نمره ی تافل اضافه شده است که بر اساس آن بهترین نمره های آزمون های تافل دو سال اخیر داوطلب ذکر می شود. یعنی اینکه در کارنامه تافل جدید، به جز نمره آخرین آزمون شما، بخشی با عنوان MyBest Scores وجود دارد که در آن بهترین نمره هر یک از مهارت های شما در آزمون هایی که در دوسال گذشته داده اید ذکر می شود. البته برخی دانشگاه ها به این بخش MyBest Score اهمیتی نمی دهند ولی، در شرایطی خاص، بعضی دانشگاه ها MyBest Scores را در پذیرش دانشجو ها مد نظر قرار می دهند.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که آزمون تافل چیست و چه انواعی دارد؟ همچنین بخش‌های مختلف این آزمون را معرفی کرده و گفتیم که چه چیزهایی از شما امتحان گرفته می‌شوند. موسسه آوای شهیر یکی از بهترین برگزارکنندگان دوره‌های تخصصی تافل و دیگر آزمون‌های زبان انگلیسی است و با استفاده از بهترین اساتید، این دوره‌ها را برای شما برگزار خواهد کرد.

مدرک تافل چند سال اعتبار دارد؟

اعتبار مدرک تافل 2 سال است و پس از آن، در صورت نیاز، باید دوباره در آزمون شرکت کنید.

نمره آزمون تافل از چند محاسبه می‌شود؟

همانطور که قبلا گفته شد، بالاترین نمره آزمون تافل 120 است که در هر بخش ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ، شما نمره ای از 0 تا ۳۰ دریافت می کنید که مجموع آنها نمره ی نهایی شما را مشخص می کند. برای قبولی در این آزمون و پذیرفته شدن مدرک توسط دانشگاه های مختلف، حداقل باید نمره بالای 80 بگیرید.

نتیجه آزمون تافل بعد از چه مدتی به داوطلب ارائه می شود؟

ارسال نتیجه آزمون تافل iBT هم، از ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹، حدود 6 روز کاری طول می‌کشد، اما در گذشته نتیجه آزمون بعد از 10 روز در سایت ETS قابل مشاهده بود و نسخه PDFهم بعد از ۱۴ روز روی سایت قرار می گرفت. در حال حاضر، نسخهPDF کارنامه تافل شرکت کنندگان در آزمون هم بعد از هشت روز در پروفایل آنها در سایت ETS برای دانلود در دسترس خواهد بود. همچنین، کارنامه داوطلب یازده روز پس از تاریخ آزمون به دانشگاه هایی که به عنوان گیرنده نمره تافل مشخص شده گزارش خواهد شد.

آیا امکان اعتراض به نمره تافل وجود دارد؟

بله. پس از اعلام نتایج آزمون، شما می‌توانید به نمره کلی یا نمره بخش‌های آزمون به صورت جداگانه، اعتراض کنید.

سایر مقالات
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *