جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نحوه اعتراض به نمره آیلتس

همه افرادی که در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند، به دنبال کسب نمره مطلوب هستند. اين افراد تمام تلاش خود را به کار گرفته و مطالعات خود را با برنامه ریزی اصولی پیش می‌برند تا در نهایت بتوانند نمره آیلتس بالایی کسب کنند. در برخی مواقع شرکت کنندگان فکر می‌کنند که خطایی در نمره آزمون آن‌ها رخ داده و به آنچه حقشان بوده، نرسیده‌اند. در این شرایط باید برای اشتباه محاسباتی آزمون آیلتس اعتراض بزنید تا بررسی‌های لازم انجام شود. در ادامه با آوای شهیر همراه باشید تا با نحوه اعتراض به نمره آیلتس به صورت کامل آشنا شوید.

نحوه اعتراض به نمره آیلتس

فهرست مطالب

چه زمانی باید به نتیجه آزمون اعتراض کرد؟

در برخی مواقع اعتراض در نتیجه آزمون می‌تواند کمک کننده باشد تا به نتیجه‌ای که نیاز دارید، دست پیدا کنید. از جمله این موقعیت‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • در شرایطی که نیم نمره افزایش امتیاز در یکی از مهارت‌ها، باعث تغییر نمره کلی شما در آزمون می‌شود، اعتراض راه حل خوبی خواهد بود.
  • در صورتی که نسبت به مهارت خود اطمینان داشته و می‌دانید که نمره کسب شده نسبت به نمره آزمون ماک بسیار پایین‌تر است، اعتراض می‌تواند راه حل خوبی باشد.
  • چنانچه با افزایش نیم نمره در بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ می‌توانید نتیجه خود را تغییر دهید، توصیه می‌کنیم از طریق اعتراض برای آزمون آیلتس اقدام کنید.

اگر می‌خواهید از همان ابتدا نمره خوبی کسب کرده و نیاز به اعتراض پیدا نکنید، در دوره آکادمیک آیلتس آوای شهیر شرکت کنید.

فرایند اعتراض به نمره آیلتس

برای اینکه بتوانید این کار را به درستی انجام داده و نتیجه مطلوبی را که در نظر دارید به دست آورید، توصیه می‌کنیم در ادامه این بخش با ما همراه باشید. به صورت کلی اعتراض به نمره آیلتس اصلا کار پیچیده‌ای نیست؛ پس در بعضی شرایط به جای اینکه دوباره در آزمون شرکت کنید، بر روی نمره خود اعتراض زده و از این طریق امیدوار به افزایش نمره باشید. برای این کار باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • در اولین قدم برای ثبت اعتراض، باید فرم مخصوص Enquiry on Results (EOR) را تکمیل کنید. این فرم از محل برگزاری آزمون به موسسه مخصوص ارسال خواهد شد.
  • سپس باید هزینه مخصوص پیگیری روند اعتراض را به صورت کامل پرداخت کنید. به صورت کلی اعتراض به نمره آزمون هیچ جریمه‌ای را به دنبال ندارد؛ یعنی اگر اعتراض شما وارد نباشد، به عنوان جریمه از نمره‌تان کاسته نخواهد شد.
  • سپس باید کارنامه‌ای که نمره در آن ثبت شده را به همان مرکز برگزاری آزمون تحویل دهید.
  • آخرین مرحله مربوط به زمان انتظار شماست. باید منتظر بمانید تا مصحح به بازبینی عملکرد شما در آزمون بپردازد و در نهایت نتیجه را به شما ابلاغ کند.
  • در صورتی که اعتراض شما وارد باشد، هزینه پرداختی عودت داده شده و نمره بالاتر در کارنامه ثبت خواهد شد. چنانچه اعتراض وارد نبوده و نمره شما مطابق با نمره قبلی محاسبه شود، هیچ هزینه‌ای پس داده نخواهد شد و نمره شما هم تغییر نمی‌کند.

زمان اعتراض به نمره آیلتس

شما یک بازه زمانی محدود برای اعتراض در آزمون آیلتس فرصت دارید و بعد از آن نمی‌توانید این اقدامات را انجام دهید. بر اساس اطلاعات موجود، از زمان اعلام نتایج، شما تا 6 هفته یعنی دقیقا 42 روز فرصت دارید که اعتراض خود را اعلام کنید. در صورتی که این بازه زمانی گذشته باشد، هیچ شانسی برای اعتراض و بازنگری نتیجه خود نخواهید داشت و باید مجددا در آزمون آیلتس شرکت کنید.

هزینه اعتراض به نمره آیلتس

همان طور که در بخش‌های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، برای درخواست اعتراض به نمره آیلتس و بازنگری در نتیجه، شما ملزم به پرداخت هزینه خواهید بود. این هزینه در حدود یک دوم تا یک سوم هزینه ثبت نام در آزمون است. چنانچه بعد از بازنگری، نتیجه امتحان شما تغییر کرده و افزایش پیدا کند، این هزینه به شما عودت داده می‌شود. در این حالت یک کارنامه جدید با نمره بالاتر برای شما صادر خواهد شد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

از طرف مقابل اگر نمره شما بعد از بازنگری هیچ تغییری نکند، هزینه‌ای به شما بازگردانده نمی‌شود. لازم به ذکر است که هزینه اعتراض به نمره آیلتس ثابت است؛ از این رو فرقی نمی‌کند که شما برای یک بخش و یا بیشتر اعتراض داشته باشید، در هر صورت باید هزینه مشخصی را پرداخت کنید.

اعلام نتایج اعتراض به نمره آیلتس

بعد از اینکه اعتراض خود را نسبت به نمره ثبت شده اعلام کردید، باید منتظر بمانید تا بازنگری انجام و نتیجه اعلام شود. نتیجه درخواست اعتراض شما بین 3 تا 21 روز بعد از درخواست اعلام شده و در دسترس قرار می‌گیرد. در صورتی که هیچ تغییری در نمره ایجاد نشده و یا اعتراض با کاهش نمره همراه باشد، تغییری در کارنامه اعلام نخواهد شد و همان نمره قبلی برای شما لحاظ می‌شود.

بازبینی نمره مهارت های مختلف

می‌دانیم که آزمون آیلتس به سنجش چهار مهارت مختلف می‌پردازد. در طول آزمون شما باید به سوالاتی که بر اساس این مهارت‌ها طبقه بندی شده‌اند، پاسخ دهید. شما می‌توانید اعتراض خود را برای هر کدام از این بخش‌ها اعلام کنید. پاسخ‌دهی به بخش‌های لیسنینگ و ریدینگ، کاملا مشخص بوده و طبیعتا مصحح به صورت سلیقه‌ای به این بخش‌ها نمره نمی‌دهد. از این رو احتمال تغییر نمره در روند اعتراض به این بخش‌ها بسیار کم خواهد بود.

احتمال تغییر نمره در بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ به مراتب بیشتر است. مصحح در این بخش مختار بوده که بسته به دلخواه خود، به پاسخ‌های شما نمره دهد. لازم به ذکر است که ممتحن و مصحح، آموزش‌های لازم را برای کسب مهارت نمره دهی در این بخش پشت سر گذاشته‌اند و بر اساس چارچوب خاصی پیش می‌روند. با این وجود اعمال دیدگاه فردی هم مجاز بوده و ممکن است در برخی از مواقع تا حد زیادی اثرگذار باشد. از این رو اعتراض به نمره آیلتس در این بخش‌ها، بیشتر احتمال جواب دهی خواهد داشت. برای کسب نمره خوب در این بخش‌ها می‌توانید در دوره اسپیکینگ آیلتس هم شرکت کنید.

سخن پایانی

بسیاری از داوطلبان و شرکت کنندگان آزمون آیلتس، از نتیجه به دست آماده رضایت کامل ندارند. در صورتی که شما هم از این دسته افراد هستید، توصیه می‌کنیم اعتراض به نمره آیلتس را در برنامه خود داشته باشید. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به نحوه انجام این کار و شرایط آن پرداختیم تا در صورت تمایل بتوانید آخرین تلاشتان را برای ارتقای نمره به کار بگیرید.

سوالات متداول

درصورتی که اعتراض وارد نباشد احتمال کاهش نمره وجود دارد؟

خیر. به هیچ عنوان نمره شما کاهش نخواهد شد، فقط هزینه مربوط به بازنگری و اعتراض به صورت کامل دریافت می‌شود.

تا چند روز بعد از امتحان امکان اعتراض داریم؟

شما نهایتا تا شش هفته یعنی 42 روز، شانس اعتراض زدن بر روی نتیجه را خواهید داشت.

سایر مقالات
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *