جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معتبرترین مدارک زبان برای مهاجرت کاری و تحصیلی

این روزها، دانشگاه‌ها، کالج‌ها و سازمان‌های مهم در سراسر جهان دوره‌های متعددی برای کار و تحصیل ارائه می‌دهند که منحصرا به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و ثبت نام برای دانشجویان بین المللی در برنامه‌های تحصیلی خود و یا استخدام برای کارجویان را آسان‌تر می‌کنند. هنگامی که برای یک دانشگاه یا سازمان درخواست می‌دهید، به احتمال زیاد به مدرک زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت که نشان می‌دهد دانش کافی برای شرکت در کلاس‌ها، درک کتاب‌های درسی، تکمیل تکالیف  و انجام کارهای اداری خود را دارید. اگر می‌خواهید با بهترین مدرک زبان برای مهاجرت آشنا شوید در ادامه این مقاله، آوای شهیر را همراهی کنید.

معتبرترین مدارک زبان برای مهاجرت کاری و تحصیلی

فهرست مطالب

خلاصه سطوح زبان

بهتر است در ابتدا با خلاصه‌ای از سطوح زبان آشنا شویم. Common European Framework of Reference (CEFR) یا مرجع چارچوب مشترک اروپایی برای زبان‌ها، زبان آموزان را به 6 سطح مختلف تقسیم می‌کند:

  • سطح A

A1: مبتدی (آشنایی با کلمات ساده و ساخت ساده‌ترین جملات)

A2: مقدماتی (توانایی درک و فهم صحبت‌های روزمره و مشارکت در آن‌ها)

  • سطح B

B1: متوسط (دایره لغات بالاتر و آشنایی با ساختارهای نسبتا پیچیده زمانی)

B2: متوسط رو به بالا (تسلط کامل به زمان‌های مختلف و ساختار پیچیده جملات)

  • سطح C

C1: پیشرفته (اطلاع از انواع اصطلاحات زبانی و توانایی به کارگیری آن‌ها در موقعیت مناسب)

C2: کاملا مسلط (توانایی رفتار کردن مانند یک فرد بومی)

برای هر سطح، توصیفی از آنچه یاد گیرنده باید بتواند از نظر مهارت‌های خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن انجام دهد، وجود دارد. این توضیحات برای هر زبانی اعمال می‌شوند. معمولا سطح مورد انتظار برای برنامه‌های تحصیلی در بسیاری از کشورها B است. با این حال، موسسات یا برنامه‌های دانشگاهی خاص (مانند ادبیات انگلیسی) ممکن است به سطح بالاتری نیاز داشته باشند.

اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌ها معمولا حداقل نمره آزمون انگلیسی را در وب سایت یا صفحات تحصیلی خود ذکر می‌کنند. همیشه بررسی کنید که چه آزمون انگلیسی را باید شرکت کنید و چه نمره‌ای برای دانشگاه یا موسسه مربوطه مورد نیاز است تا بعدا با درخواست خود مشکلی نداشته باشید.

انواع مدارک زبان برای مهاجرت

امروزه آزمون‌های بین المللی زیادی برای سنجش سطح زبان در دانشگاه‎‌ها یا شرکت‌ها وجود دارند و معتبر هستند. در ادامه معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی برای مهاجرت کاری یا تحصیلی را به شما معرفی کرده‌ایم.

تافل

Test of English as a Foreign Language یا TOEFL یک مدرک زبان انگلیسی بسیار محبوب در سراسر جهان است. در بیشتر موارد این آزمون به صورت کامپیوتری (تافل iBT) ارائه می‌شود. البته نمونه کاغذی آن و بدون اتصال به اینترنت نیز وجود دارد. همچنین یک نسخه آنلاین  TOEFL iBT Home Edition  وجود دارد که می‌توانید آن را به راحتی در خانه خود انجام دهید. آزمون تافل سه ساعت طول می‌کشد و دارای 4 قسمت است. هر بخش حداکثر 30 امتیاز دارد که در مجموع شامل 120 امتیاز می‌شود:

  • ریدینگ
  • لیسنینگ
  • اسپیکینگ
  • رایتینگ

اغلب نمره مورد نیاز دانشگاه‌ها بین 70 تا 90 است. برخی از دانشگاه‌ها نیز در یکی از 4 بخش، حداقل نمره مشخصی را درخواست می‌دهند. مدرک تافل دو سال اعتبار دارد. برای ثبت نام دوره تافل iBT بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

آیلتس

International English Language Testing System (IELTS) یک نسخه آکادمیک از آزمون خود را ارائه می‌دهد که برای محیط‌های دانشگاهی طراحی شده است. همچنین یک نسخه جنرال هم برای مهاجرت‌های کاری از این آزمون برگزار می‌شود؛ برای ثبت نام دوره آیلتس جنرال بر روی لینک درج شده کلیک کنید. مانند تافل، آیلتس نیز یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در جهان است و می‌تواند بهترین مدرک زبان برای مهاجرت به آمریکا باشد. همچنین آیلتس به عنوان مدرک زبان برای مجوزهای کاری خاص و همچنین برای مهاجرت پذیرفته می‌شود.

آیلتس دارای 4 بخش لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ است که در بخش‌های خواندن و نوشتن، میان نسخه آکادمیک و جنرال تفاوت وجود دارد. شما می‌توانید برای آمادگی در این آزمون، دوره آکادمیک آیلتس را در آوای شهیر ثبت نام کنید. مدت زمان این آزمون حدود 2 ساعت و 45 دقیقه می‌شود. آیلتس آکادمیک به دو صورت کامپیوتری و کاغذی در دسترس است. بخش اسپیکینگ به صورت رو در رو با یک ممتحن انجام می‌گیرد. نتایج آزمون آیلتس از مقیاس نمره 0 تا 9 تغییر می‌کند. برای پذیرش در برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی، معمولا نمرات مورد نیاز بین 5.5 تا 7 متغیر هستند. مدرک آیلتس دو سال اعتبار دارد.

PTE

Pearson English Language Test یا PTE از نظر محبوبیت بسیار رشد کرده است. تعداد فزاینده‌ای از دانشگاه‌ها آن را به عنوان مدرک مرتبط با دانش انگلیسی از سوی دانشجویان مشتاق بین المللی می‌پذیرند. بر خلاف آزمون‌های آیلتس و تافل، این آزمون شامل سه بخش اسپیکینگ و رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ می‌شود. آزمون PTE دو ساعت زمان می‌برد و به صورت آنلاین در دسترس است؛ همچنین در برخی شرایط ممکن است به متقاضیان اجازه داده شود تا آزمون را از خانه انجام دهند. با استفاده از مقیاس جهانی انگلیسی، نمرات بین 10 تا 90 متغیر است. اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌ها حداقل امتیاز 50 تا 60 را قبول دارند. مدرک PTE نیز دو سال اعتبار دارد.

مدارک انگلیسی کمبریج

Cambridge English Language Assessment یک سازمان غیرانتفاعی است که گواهینامه‌های زبان انگلیسی را برای سطوح مختلف زبان ارائه می‌دهد. این مدارک شامل سه آزمون می‌شوند که هر کدام به 4 بخش تقسیم شده‌اند:

  • Reading and Use of English
  • Writing
  • Listening
  • Speaking

گواهینامه‌های کمبریج عمدتا در بریتانیا استفاده می‌شوند، اما توسط دانشگاه‌ها و کالج‌های متعددی در سراسر جهان نیز پذیرفته می‌شوند. با این حال، آن‌ها به اندازه تافل و آیلتس محبوب نیستند. بر خلاف سایر گواهینامه‌ها، مدارک تحصیلی کمبریج تاریخ انقضا ندارند. آن‌ها انواع مختلفی از امتحانات را ارائه می‌دهند که محبوب‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

B2 First

B2 First که قبلا به عنوان FCE: First Certificate در زبان انگلیسی شناخته می‌شد، تقریبا با همان سطح نمرات 5.5 تا 6.5 آیلتس برابری می‌کند. تکمیل آن حدود 3 ساعت و 30 دقیقه طول می‌کشد.

C1 Advanced

C1 Advanced  که قبلا به عنوان CAE: Certificate in Advanced English شناخته می‌شد، در سطوح بالای C1 و C2 مورد استفاده قرار گرفته و با نمره 6.5 تا 8.0 آیلتس برابری می‌کند. این آزمون توسط بسیاری از دانشگاه‌های بریتانیا و بیش از 9000 موسسه آموزشی و کسب و کار در سراسر جهان پذیرفته شده است و حدود 4 ساعت زمان می‌برد.

C2 Proficiency

C2 Proficiency که قبلا به عنوان CPE: Certificate of Proficiency in English شناخته می‌شد، پیشرفته‌ترین امتحان است که در سطح C2 رتبه بندی می‌شود که بسیار بالاتر از حداکثر مقیاس آزمون تافل و مشابه با 8.5 و بالاتر از آن در آزمون آیلتس است. آزمون C2 Proficiency حدود 4 ساعت طول می‌کشد.

 آزمون GRE

آزمون GRE یا Graduated Record Examination یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی است که معمولا نتایج آن در کنار آزمون تافل و آیلتس مورد نیاز است. این آزمون دارای دو نوع general و subjext است و بیشتر برای رشته‌های زیست شناسی، ریاضیات، روانشناسی و فیزیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروز کانادا و آمریکا نتایج این آزمون را معتبر می‌دانند. باید بدانید که آزمون GRE نه تنها مهارت‌های زبان انگلیسی می‌سنجد؛ بلکه به مهارت‌های ریاضی و حل مسئله هم خواهد پرداخت. شما می‌توانید برای کسب نمره بالا در این آزمون در دوره GRE آوای شهیر شرکت کنید.

آزمون SAT

آزمون SAT یا Scholastic Assessment Test یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی در جهان است که به بررسی قدرت تحلیلی شما می‌پردازد و بخش‌های خواندن، نوشتن و ریاضیات را شامل خواهد شد. این آزمون دارای دو بخش تستی و تشریحی است و معمولا امتیاز آن از 400 تا 1600 محاسبه می‌شود. دقت داشته باشید که آزمون SAT در ایران برگزار نمی‌شود؛ اما شما می‌توانید با ثبت نام دوره آزمون ست در ایران، شانس دریافت نمره بالا را در این آزمون افزایش دهید.

سایر مدارک زبان انگلیسی

علاوه بر گواهینامه‌های ذکر شده در بالا، آزمون‌های زبان انگلیسی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها نگاهی بیندازید. آن‌ها ممکن است کمتر محبوب باشند، اما توسط برخی از موسسات دانشگاهی، مشاغل و دولت‌ها پذیرفته می‌شوند:

  • EFSET
  • آزمون انگلیسی Duolingo
  • آزمون زبان انگلیسی برای ارتباطات بین‌المللی (TOEIC)
  • گواهینامه انگلیسی تجاری (BEC)
  • مهارت‌های یکپارچه در آزمون‌های زبان انگلیسی (ISE)

جدول مدارک زبان مختلف در سراسر جهان

باید بدانید که میزان پذیرش مدارک زبان در کشورهای مختلف، متفاوت است و بستگی به رشته دارد؛ به همین دلیل در جدول زیر هریک از مدارک زبان را بررسی کرده و گفته‌ایم که در چه کشورهایی و برای چه رشته‌هایی مناسب هستند؟

نام مدرک کشور رشته
آیلتس کشورهایی مانند نیوزلند، امریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و کشورهای غیر انگلیسی زبان همه رشته‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند
تافل کشورهایی مانند امریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزلند، کانادا، ایرلند و کشورهای غیر انگلیسی زبان همه رشته‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند
GRE کشورهای کانادا، امریکای شمالی و انگلیس ادبیات انگلیسی، شیمی، ریاضی، فیزیک و روانشناسی
SAT آمریکا، کانادا، ترکیه، قطر و دبی رشته‌های فنی مهندسی و پزشکی
PTE استرالیا، انگلیس، کانادا، نیوزلند، امریکا بیشتر رشته‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند

سخن پایانی

ما در این مطلب شما را با بهترین مدارک زبان برای مهاجرت آشنا کردیم و توضیح دادیم که هر کدام از چه بخش‌های تشکیل شده‌اند و تا چه مدت اعتبار دارند. نکته طلایی که در رابطه با شرکت در آزمون زبان انگلیسی مناسب وجود دارد، این است که بررسی کنید آیا دانشگاه، موسسه یا سازمان مربوطه مدرک مورد نظر را قبول دارد یا خیر. اغلب در وب‌سایت دانشگاه یا سازمان می‌توانید اطلاعات لازم را به دست آورید. حتما از قبل تحقیقات لازم را انجام دهید و سپس برای ثبت نام در آزمون مورد نظر اقدام کنید.

سوالات متداول

محبوب‌ترین مدارک زبان انگلیسی در جهان کدام‌اند؟

مدرک تافل و آیلتس جزء محبوب‌ترین‌ها هستند.

اغلب آزمون‌های زبان انگلیسی شامل چه بخش‌هایی هستند؟

آزمون‌ها شامل چهار بخش لیسنینگ، رایتینگ، ریدینگ و اسپیکینگ می‌شوند.

سایر مقالات
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *