جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

12 راه افزایش نمره لیسنینگ آیلتس

اگر از داوطلبان آزمون آیلتس هستید، حتما می‌دانید که کسب آمادگی پیش از شرکت در آزمون از امتحان اهمیت دارد. هزینه‌های شرکت در این آزمون زیاد بوده و همه متقاضیان به دنبال راهکارها و تکنیک‌هایی هستند که بتوانند در همان امتحان اول، نتیجه مطلوبی را کسب کنند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های آزمون آیلتس، قسمت لیسنینگ بوده که در آن باید حین گوش دادن، به سوالات پاسخ دهید. برای اینکه بتوانید در این بخش عملکرد خوبی داشته باشید، نیاز دارید که مهارت مربوط به شنیدن خود را ارتقا دهید. در ادامه با آوای شهیر همراه باشید تا با چند نمونه از راه‌های افزایش نمره لیسنینگ آیلتس بیشتر آشنا شویم.

راه های افزایش نمره لیسنینگ آیلتس

فهرست مطالب

گوش دادن مداوم به زبان انگلیسی

شما برای موفقیت در لیسنینگ IELTS نیاز دارید که مهارت‌های شنیداری خود را ارتقا دهید. از این رو توصیه می‌کنیم در برنامه روزانه خود، حتما گوش دادن به زبان انگلیسی را قرار دهید. بدیهی است که ارتقای این مهارت باعث می‌شود علاوه در بخش لیسنینگ، در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس هم عملکرد بهتری داشته باشید. در این فرایند توصیه می‌کنیم که از زمان‌های مرده و از دست رفته خود برای کسب مهارت استفاده کنید. زمان پیاده روی، وقتی‌ منتظر مترو یا اتوبوس هستید و … بهترین گزینه‌ها برای گوش دادن به انگلیسی محسوب می‌شوند.

این صفحه را هم ببینید: ثبت نام دوره آکادمیک آیلتس

امروزه به لطف اینترنت و شبکه‌های مجازی، شما می‌توانید به یک منبع فوق العاده وسیع از پادکست‌ها و منابع انگلیسی زبان دسترسی داشته باشید. انواع مختلفی از سخنرانی‌ها با موضوعات مختلف وجود دارند که گوش دادن به آن‌ها می‌تواند ناخودآگاه شما را با زبان انگلیسی آشنا کند.

گوش دادن فعال

از دیگر راه‌های افزایش نمره لیسنینگ آیلتس، باید به مهارت گوش دادن فعال اشاره کنیم. به غیر از گوش دادن در زمان‌های مرده طول روز، شما باید فرصتی را کاملا برای گوش دادن فعال اختصاص دهید. در این حالت با انواع لغات و عبارت‌های ناآشنا روبه رو شده که باید تلفظ و معنای درست آن‌ها را یاد بگیرید. توصیه می‌کنیم این‌گونه عبارات را در دفتری یادداشت کرده و سپس برای پیدا کردن معنا و مفهوم آن‌ها اقدام کنید. این تمرین به ارتقای گرامر و املای شما نیز کمک زیادی خواهد کرد.

داشتن استراتژی اصولی برای پاسخگویی به سوالات لیسنینگ آیلتس

به خاطر داشته باشید که بخش لیسنینگ آزمون آیلتس، شامل سوالات مختلفی است که هر کدام از آن‌ها اهدافی را دنبال می‌کنند. از این رو جواب دادن به هر یک از این سوالات، نیاز به مهارت خاص خود دارد. پس توصیه می‌کنیم با شرکت در دوره آیلتس جنرال برای پاسخ دادن به آن‌ها یک استراتژی شخصی و نقشه راه اصولی برای خو تنظیم کرده و قدم به قدم بر اساس آن پیش بروید.

دیدن فیلم به زبان انگلیسی

یکی از نکاتی که برای افزایش نمره لیسنینگ آیلتس باید به آن توجه داشته باشید، لذت بردن در زمان تمرین و یادگیری زبان انگلیسی است. از این رو برای جلوگیری از احساس خستگی و یکنواختی تمرینات، بهتر است که به سراغ فیلم دیدن بروید. به صورت کلی فیلم‌های زبان اصلی یکی از بهترین منابع مخصوص تمرین یادگیری بوده که در کنار داشتن زیرنویس انگلیسی، می‌توانند مهارت شنیداری و نوشتاری شما را تقویت کنند. برای فیلم دیدن به زبان انگلیسی باید به سراغ فیلم‌های سطح بندی شده بروید و پس از یک بار دیدن فیلم بدون زیرنویس، بار بعدی آن را با زیرنویس تماشا کنید تا ببینید که تا چه حد کلمات را درست متوجه شده‌اید.

گوش دادن به موسیقی انگلیسی

برای تقویت مهارت لیسنینگ خود، آهنگ‌های دلخواه خود را انتخاب کرده و با پرداختن به آن‌ها، گوش خود را با آواها و تلفظ‌های زبان انگلیسی آشنا کنید. در این حالت با بسیاری از اصطلاحات کاربردی و لغاتی که در محاوره استفاده می‌شوند، آشنا شده و می‌توانید برای ارتقای سطح خود در آزمون از آن‌ها استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که در برخی آهنگ‌ها، اصول گرامری به درستی رعایت نمی‌شوند؛ اما برای گسترش دامنه لغات شما، خواندن آهنگ و دیدن متن آن می‌تواند مفید باشد.

بررسی نقاط ضعف و قوت در لیسنینگ آیلتس

از دیگر راه‌های افزایش نمره لیسنینگ آیلتس، باید به بررسی و پرداختن به نقاط ضعف و قوت اشاره کنیم. برای اینکه بتوانید آگاهی خوبی نسبت به این موضوع پیدا کنید، توصیه می‌کنیم شرکت در آزمون‌های آزمایشی یا همان ماک را در برنامه خود قرار دهید. بعد از آزمون باید کارنامه خود را به صورت کامل تحلیل کرده و درباره بازتاب‌های آزمون اطلاعات لازم را به دست آورید. با شناسایی نقاط ضعف و قوت خود در این مهارت، می‌توانید به صورت اصولی برای پرورش بهتر آن‌ها زمان گذاشته و در نهایت نتیجه بهتری کسب کنید.

داشتن تمرین مداوم برای لیسنینگ IELTS

برای موفقیت در این مسیر، شما نیاز به تمرین مداوم و پی‌درپی دارید. از این رو توصیه می‌کنیم یک برنامه‌ ریزی مناسب در نظر گرفته که در آن تمرین برای هر چهار مهارت مورد نیاز آزمون آیلتس قرار داشته باشند. سپس بر اساس همان برنامه به تمرین و مطالعه بپردازید. از این رو می‌توانید هر روز زمان مشخصی را برای پرداختن به مهارت لیسنینگ قرار دهید. در این زمان، حتما تست‌های مشابه آیلتس را حل کنید و برای تقویت مهارت عمومی خود هم زمان بگذارید.

هدف گذاری اصولی برای کسب نمره بالا در لیسنینگ

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند تا حد زیادی در این مسیر کمک‌ کننده باشد، هدف‌ گذاری است. توصیه می‌کنیم هدف‌های کوچک برای خود انتخاب کرده تا بعد از رسیدن به آن‌ها احساس خوشایندی را تجربه کنید. برای مثال سعی کنید که در آزمون ماک بعدی، نمره لیسنینگ خود را 0.5 نمره بالا ببرید. همچنین می‌توانید یک متن را گوش داده و همه جملاتی را که فهمیدید، یادداشت کنید؛ در بار بعدی، باید بدون متوقف کردن متن، نوشته‌های خود را بنویسید. این تمرین‌ها سرعت عمل شما را افزایش داده و کمک می‌کنند در یک زمان روی بخش‌های مختلف متمرکز شوید.

انتخاب مطالب متناسب با سطح لیسنینگ

برای اینکه بتوانید نتیجه خوبی از روند مطالعات خود برای بیشتر شدن نمره لیسنینگ آیلتس دریافت کنید، توصیه می‌کنیم به مطالب و منابع انتخاب‌ شده هم توجه داشته باشید. در بهترین حالت باید منابع و مطالبی را انتخاب کنید که بیش از سه چهارم کلمات آن‌ها برای شما آشنا باشند. برای نتیجه بهتر باید به مرور زمان این منابع را سخت‌تر کنید تا مجبور شوید برای درک آن‌ها تلاش بیشتری داشته باشید.

قرار دادن یک مکان مناسب برای مطالعه لیسنینگ

مطالعه و گوش دادن به انگلیسی، باید با تمرکز بسیار بالا باشد. از دست دادن تمرکز در طول تمرین حتی برای یک لحظه می‌تواند تلاش شما را از بین ببرد. پس برای اینکه وقتتان در زمان مطالعه از بین نرود، توصیه می‌کنیم با تکنیک‌های تمرکز، فکر خود را در وضعیت متمرکز نگه دارید. برای این کار، باید محیط آزمون را برای خود شبیه سازی کنید یا در محیطی آرام برای لیسنینگ تمرین کنید.

شرکت در دوره گرامر

برای اینکه بتوانید نمره خوبی در لیسنینگ آیلتس کسب کنید، باید در دوره گرامر ضروری شرکت کنید. زیرا جواب‌های اشتباه از نظر گرامری نمره شما را کم خواهند کرد؛ بنابراین باید به گرامر مسلط باشید تا حتی اگر به درستی متوجه صحبت‌های فرد نشدید، بتوانید حدس بزنید که از نظر ساختار گرامری چه چیزی باید بنویسید. علاوه بر این، ثبت نام دوره گرامر پیشرفته هم می‌تواند به شما کمک زیادی بکند.

استفاده از تکنیک parroting

یکی از تکنیک‌های بسیار عالی برای افزایش نمره لیسنینگ آیلتس، استفاده از تکنیک طوطی یا parroting است. در این روش، شما یک پادکست را پلی کرده و سعی می‌کنید تک تک جملات را با لهجه‌ای نزدیک به فرد صحبت کننده تکرار کنید. این کار هم برای تقویت اسپیکینگ شما مناسب است و هم می‌تواند در افزایش نمره لیسنینگ نقش زیادی داشته باشد.

سخن پایانی

همه متقاضیان آزمون آیلتس به دنبال راهکارها و روش‌هایی هستند که بتوانند نمره بالاتری در این امتحان کسب کنند. نمره بالاتر در آزمون آیلتس می‌تواند در رزومه شما و روند پذیرش در دانشگاه‌های مختلف تا حد زیادی اثرگذار باشد. برای اینکه بتوانید در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس عملکرد خوب و قابل‌ قبولی از خود نشان دهید، نیاز به روش‌های خاصی دارید. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی راه‌های افزایش نمره لیسنینگ آیلتس پرداختیم تا شما بتوانید عملکرد قابل قبول و مطلوبی در این بخش داشته باشید.

سوالات متداول

چگونه نقاط قوت و ضعف خود را در مهارت‌های مورد نیاز آزمون آیلتس تشخیص دهیم؟

با کمک آزمون‌های شبیه‌ ساز ماک می‌توانید عملکرد خود را در بخش‌های مختلف آزمون سنجیده و نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص دهید.

انتخاب مطالب و منابع برای لیسنینگ باید به چه صورت باشد؟

توصیه می‌کنیم برای کسب نتیجه بهتر، مطالب را متناسب با سطح زبان خود انتخاب کرده و از ساده به سخت پیش بروید.

سایر مقالات
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *