جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونگی نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

آزمون آیلتس که این روزها به عنوان یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی شناخته می‌شود، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که به سنجش چهار مهارت اصلی داوطلبان می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این آزمون، قسمت اسپیکینگ بوده که باید مهارت مکالمه و گفتار خود را به بهترین نحو ممکن نمایش دهید. داوطلبان باید اطلاعات خود را درباره نمره دهی اسپیکینگ آیلتس ارتقا دهند تا بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهتری در این امتحان شرکت کنند. در ادامه با آوای شهیر همراه باشید تا به صورت کامل به بررسی این موضوع بپردازیم.

چگونگی نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

فهرست مطالب

نکات مهم در نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

نمره دهی قسمت اسپیکینگ آزمون آیلتس، از 4 بخش تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها به یک مهارت و توانایی خاص اشاره دارند. در روند امتحان، صدای شما به صورت کامل ضبط خواهد شد تا مصحح آزمون بتواند با گوش دادن به آن، بهترین و مناسب‌ترین نمره را برای شما در نظر بگیرد. برای شرکت در دوره اسپیکینگ آیلتس بر روی لینک درج شده کلیک کنید. این چهار بخش عبارتند از:

روان بودن و انسجام

روان بودن و انسجام یا Fluency and Coherence در این بخش به معنای توانایی صحبت کردن به صورت طولانی و بدون مکث و تردید است. شما برای اینکه بتوانید مهارت خود را در این زمینه نشان دهید، باید به صورت طبیعی، بدون تکرار و کاملا واضح صحبت کنید تا شنونده بتواند پیام شما را به راحتی درک کند. رعایت و برقراری انسجام در میان جملات هم در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تمام ایده‌ها، کلمات و جملات گفته شده باید دارای انسجام معنایی باشند. از این رو توصیه می‌کنیم آن‌ها را با عبارات مناسب به یکدیگر پیوند بزنید تا جسته و گریخته به نظر نرسند.

دامنه لغات

در این بخش، مصحح به لغاتی که شما در زمان مکالمه خود استفاده می‌کنید دقت خواهد کرد. برای اینکه بتوانید عملکرد خوب و مناسبی در این راستا داشته باشید، توصیه می‌کنیم دامنه لغات خود یا Lexical Resource را گسترده کرده و عباراتی که چندان رایج نیستند، به صورت مناسب در مکالمه خود استفاده کنید. استفاده از کلمات مترادف و هم‌معنا برای جلوگیری از تکرار در بیان یک ایده تا حد زیادی می‌تواند در این بخش موثر باشد. انتخاب واژه درست از میان گزینه‌های در دسترس هم می‌تواند مهارت شما را در این بخش نشان دهد.

دستور زبان و گرامر

از دیگر بخش‌های مهم قسمت اسپیکینگ، می‌توانیم به استفاده دقیق و اصولی از ساختارهای گرامری یا Grammatical Range and Accuracy اشاره کنیم. شما برای نشان دادن این مهارت خود در آزمون، باید ترکیب‌های خوبی از ساختارهای گرامری به کار ببرید. در واقع استفاده از ساختارهای گرامری ساده و محدود برای کسب نمره بالا در این بخش کافی نخواهد بود. از زمان‌های مختلف گذشته آینده، حال و … در جملات خود به خوبی استفاده کنید. برای کسب موفقیت در این بخش می‌توانید در دوره گرامر ضروری آوای شهیر شرکت کنید.

تلفظ

برخی از افراد به اشتباه تلفظ یا Pronunciation را با لهجه یکی می‌دانند؛ در صورتی که تفاوت زیادی بین این دو مفهوم وجود دارد. مصحح در این آزمون از شما انتظار ندارد که بتوانید با لهجه کاملا انگلیسی صحبت کنید، اما می‌خواهد گفتار شما واضح و قابل درک باشد. این موضوع به صورت مستقیم با کلمات ادا شده در ارتباط خواهد بود. از این رو کلمات را به درستی و به صورت کامل تلفظ کنید تا مجبور نشود بر روی هر کدام از آن‌ها تمرکز کند و بتواند متوجه منظور شما شود.

نحوه نمره دهی اسپیکینگ در آزمون آیلتس

برای اینکه نمره اسپیکینگ متقاضی مشخص شود، مصحح باید هر چهار مهارت معرفی شده را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهد. مصحص برای هر کدام از این مهارت‌ها، نمره‌ای بین 1 تا 9 را در نظر می‌گیرد. هر کدام از این بخش‌ها در واقع 25 درصد از نمره بخش مکالمه را به خود اختصاص می‌دهند. در نهایت این نمرات با یکدیگر جمع شده و مجموع نهایی تقسیم بر 4 می‌شود تا میانگین نمره برای این بخش به دست آید. این میانگین در واقع نمره اصلی شما خواهد بود که توانسته‌اید از این بخش کسب کنید. برای درک بیشتر این موضوع، یک مثال از بند اسکور اسپیکینگ آیلتس در این بخش ارائه می‌دهیم تا شما بهتر و بیشتر متوجه نحوه نمره دهی این امتحان شوید.

مهارت نمره
روان بودن و انسجام معنایی 7
دامنه لغات 8
گرامر و ساختار دستوری 9
تلفظ 6
نمره نهایی 7.5

سطح مهارت داوطلب در هر نمره اسپیکینگ آیلتس

یکی دیگر از موضوعاتی که در این بخش اهمیت بسیار بالایی داشته و باید به آن بپردازیم، سطح مهارت علمی و دانش عملی فرد در هر نمره است. در واقع می‌خواهیم بدانیم که برای کسب هر نمره در این بخش، شما باید مهارت خود را به چه میزانی در هر قسمت ارتقا دهید. برای درک بهتر این موضوع، نمره مورد نظر و مهارت‌های مورد نیاز برای کسب این نمره را در قالب یک جدول ارائه می‌کنیم که می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

نمره انسجام و روان بودن دامنه لغات ساختار دستوری تلفظ
9 تکرار و تصحیح به ندرت

مکث طبیعی و صرفا به دلیل ایده پردازی

استفاده از بهترین و مناسب‌ترین لغات در جمله

کمترین میزان تکرار

استفاده از ساختار دستوری متنوع و جذاب

عدم تکرار در ساختارهای ساده

تلفظ تمام حروف صدادار و بدون صدا و همچنین کلمات به صورت صحیح همانند یک فرد بومی
8 توانایی بسط دادن موضوع و رساندن مفهوم

تکرار یا اصلاح در برخی از مواقع اتفاق می‌افتد

گستردگی لغات بالا

توانایی بسط دادن جملات با استفاده از لغات متنوع

استفاده از ساختارهای گرامری متنوع، اما در برخی از مواقع همراه با اشتباهات سطحی تلفظ واژگان در سطح خوب

تأثیر زبان مادری در برخی از مواقع مشهود است

7 استفاده بهینه از کلمات ربط و پیوند ها

مکث‌های کوتاه برای پیدا کردن ساختار مناسب

مهارت مناسب در استفاده از کلمات رایج

دامنه کلمات خوب

استفاده از ساختارهای پیچیده و مناسب اما با مکث

وجود اشتباهات جزئی بدون ایجاد اختلال در مفهوم

تلفظ خوب در اغلب مواقع اما با ایرادات جزئی
6 از دست دادن انسجام کلام در بعضی از مواقع

مشکل در ایجاد ساختارهای پیچیده

کافی بودن دامنه لغات در موضوعات مختلف استفاده از ساختارها و جملات ساده و پیچیده به صورت ترکیبی

وجود اشتباهات گرامری اما بدون اختلال در درک مفهوم

کنترل نسبی بر روی تلفظ

رسانایی معنا حتی با وجود ایراد در تلفظ

راهکارهایی برای ارتقای نمره اسپیکینگ آیلتس

برای ارتقای نمره بخش اسپیکینگ، راهکارها و تکنیک‌های مختلف و گوناگونی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. در این بخش به معرفی چند نمونه از این راهکارها می‌پردازیم.

  • کسب اطلاعات درباره معیارهای ارزیابی آزمون
  • توانایی بسط دادن پاسخ‌ها
  • به کار بردن ساختارهای گرامری متنوع در زمان مکالمه
  • تا حد امکان صحبت کردن به زبان انگلیسی در زندگی روزمره و پیش از آزمون
  • ضبط کردن صحبت‌ها در زمان تمرین
  • کمک گرفتن از یک دوست برای تمرین و مکالمه
  • مکالمه با شخص انگلیسی زبان
  • کمک گرفتن از افراد متخصص و حرفه‌ای
  • گوش دادن به مکالمه‌های مختلف انگلیسی

سخن پایانی

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس، یکی از سخت‌ترین قسمت‌های این آزمون بوده و اغلب داوطلبان استرس بالایی برای این بخش دارند. این قسمت در واقع به سنجش 4 مهارت اصلی افراد در زمان مکالمه می‌پردازد. در بخش‌های قبلی به صورت کامل این 4 قسمت اصلی امتحان را مورد بررسی قرار داده و معرفی کردیم تا شما بتوانید مهارت و توانایی خود را در آن‌ها ارتقا دهید. نحوه نمره دهی اسپیکینگ آیلتس را به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم تا شما عملکرد بهتری در این بخش از امتحان خود داشته باشید. همچنین چند نمونه از راهکارها و تکنیک‌های کمک کننده برای کسب نمره بهتر را نیز معرفی کردیم.

سوالات متداول

ساختار جملات در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس باید به چه صورتی باشند؟

شما باید بتوانید از ساختارهای متنوع پیچیده و ساده، در کنار یکدیگر برای انتقال مفهوم استفاده کنید، به گونه‌ای که بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد.

انسجام و روان بودن جملات به چه صورت باید باشد؟

در زمان مکالمه باید کمترین میزان مکث را داشته باشید و بتوانید به صورت کاملا روان، مفهوم مورد نظر خود را برسانید.

سایر مقالات
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *