تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال

حتما می‌دانید که آزمون آیلتس پرطرفدارترین سیستم برای تست مهارت‌های زبان انگلیسی در سراسر جهان است. این آزمون بیشتر برای دانشجویانی که قصد دارند در خارج از کشور به زبان انگلیسی تحصیل یا کار کنند، برگزار می‌شود. اما باید بدانید که با توجه به هدف شما از مهاجرت، نوع آزمون هم برایتان متفاوت خواهد بود. به همین دلیل باید از تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال مطلع باشید. پس بیایید اصول اولیه هر دو نوع آزمون را بررسی کنیم تا بتوانیم به تفاوت‌های بین آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک پی ببریم.

تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال

فهرست مطالب

آزمون آیلتس آکادمیک چیست؟

آزمون آیلتس آکادمیک بیشتر برای کسانی که می‌خواهند در یکی از کشورهای نیوزلند، استرالیا، کانادا، آمریکا و … در محیط آموزشی انگلیسی زبان تحصیل کنند، مناسب است. با این حال، علاوه بر گرفتن پذیرش در موسسات آموزشی معتبر، مدرک آزمون آیلتس آکادمیک ممکن است برای داشتن شغلی معتبر مانند پزشک بیمارستان یا کار در شرکت‌های بین‌المللی هم لازم شود. همچنین برای داوطلبان آیلتس آکادمیک این امکان وجود دارد که با استفاده از مدرک خود، به صورت آنلاین در خانه کار کنند و برای اثبات مهارت زبانی خود، نیاز به نمره بالای 6 داشته باشند. به همین دلیل در دوره آیلتس آکادمیک شرکت می‌کنند.

آزمون آیلتس جنرال چیست؟

در آزمون آیلتس جنرال، بیشتر مهارت زبان انگلیسی شما در زندگی روزمره مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع اگر هدف اصلیتان از مهاجرت، تحصیل نیست و می‌خواهید برای کار به یک کشور انگلیسی زبان بروید یا حتی می‌خواهید به یکی از شهروندان کشوری مثل کانادا و استرالیا تبدیل شوید، باید حتما در آزمون آیلتس جنرال شرکت کنید. در آزمون آیلتس جنرال از داوطلب درخواست می‌شود به سوالاتی که بر اساس اوقات فراغت، استخدام و اشتغال، زندگی روزمره و موضوعاتی از این قبیل طراحی شده‌اند، پاسخ دهد. به همین خاطر بیشتر از سناریوهای شغلی و محل کار استفاده می‌شود و معمولا نمره قابل قبول برای شرکت‌های مختلف، بین 5.5 تا 6.5 است. برای اطلاع از شرایط ثبت نام دوره آمادگی آزمون جنرال آیلتس بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال

هر دو نوع امتحان آیلتس آکادمیک و جنرال زبان‌آموزان را در 4 مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن امتحان می‌کنند. پس در حقیقت هر دو آزمون از 4 بخش تشکیل شده‌اند. دو بخش Listening و Speaking برای هر دو آزمون یکی است؛ اما تسک‌های قسمت Reading و Writing بسته به آزمونی که شرکت می کنید، متفاوت خواهد بود. در ادامه تعدادی از تفاوت‌های بین این دو آزمون را بررسی خواهیم کرد که عبارتند از:

تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال از نظر محتوا

دانشجویان و زبان‌آموزان تحصیلی باید بتوانند متون کتاب‌های تخصصی دانشگاهی، کتاب‌های درسی، نشریات ادواری مرتبط و رسانه‌ها را به زبان انگلیسی بخوانند و درک کنند. به همین علت آیلتس آکادمیک توانایی‌های آن‌ها را در بخش درک مطلب با استفاده از متون منابع مختلف آزمایش می‌کند. به طور مشابه، تمرین‌های بخش رایتینگ این نوع آزمون نیز از موضوعات نمونه‌ای مانند توصیف یک نمودار یا شکل استفاده می‌کند که مناسب محیط‌های آکادمیک و حرفه‌ای هستند.

تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال از نظر محتوا

توانایی نوشتن انگلیسی هم برای تعیین مهارت مقاله نویسی در سطح کالج و موسسات آموزشی هم در آیلتس آکادمیک بررسی می‌شود. از طرف دیگر، افرادی که در آزمون آیلتس جنرال شرکت می‌کنند، بیشتر به سوالاتی شبیه به آنچه در تبلیغات، کتاب‌های راهنما، نشریات و یا کتابچه‌های راهنمای کارمندان یافت می‌شود، پاسخ می‌دهند. زبان انگلیسی کتبی داوطلبین این نوع آزمون هم از طریق نامه نگاری و مقاله نویسی پایه ارزیابی خواهد شد.

تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش ریدینگ

تفاوت عمده بین آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش ریدینگ نهفته است؛ اما در هر صورت تسک‌های ریدینگ هر دو آزمون باید در 60 دقیقه تکمیل شوند. این تفاوت در واقع به شرح زیر است:

تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش ریدینگ

ساختار ریدینگ آزمون آیلتس آکادمیک

در ریدینگ آزمون آیلتس آکادمیک از شما خواسته می‌شود که سه متن طولانی را بخوانید. این متون می‌توانند گزیده‌هایی از کتاب‌ها، مجلات یا حتی روزنامه‌ها باشند. سپس از شما خواسته می‌شود با توجه به آن چیزی که خوانده و درک کرده‌اید، به سوالات مربوطه پاسخ دهید.

ساختار ریدینگ آزمون آیلتس جنرال

در حالی که قالب هر دو آزمون مشابه است، در آیلتس جنرال به جای مجلات علمی یا روزنامه‌ها، قسمت‌هایی از بروشورها و تبلیغات به شما ارائه می‌شوند که باید آن‌ها را بخوانید. در واقع مطالب این امتحان شامل مواردی می‌شود که ممکن است به طور روزمره بیشتر با آنها برخورد کنید.

تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش رایتینگ

اکنون تفاوت بخش رایتینگ آیلتس در دو آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش رایتینگ

ساختار رایتینگ آزمون آیلتس آکادمیک

این بخش در آزمون آیلتس شامل دو بخش به نام‌های Task 1 و Task 2 است. در تسک اول آزمون آکادمیک از داوطلبان خواسته می‌شود که داده‌های ارائه شده در یک جدول، نمودار، گراف، چارت و … را با حداقل 150 کلمه در 20 دقیقه خلاصه کنند. علاوه بر این، ممکن است از شما خواسته شود که داده‌های خاصی از یک گراف، چارت، جدول یا نمودار را توضیح دهید، اطلاعات داده شده در آنها را از نطر کمی مقایسه کنید، یک نقشه را تشریح کنید، یا یک روند را از ابتدا تا انتها شرح دهید. زمان در نظر گرفته شده برای Task 1 بیست دقیقه است. در تسک بعدی از داوطلب سوالی پرسیده می‌شود که باید به آن با حداقل 250 کلمه به صورت استدلالی و در عرض 40 دقیقه پاسخ دهد. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که پاسخ حتما باید با دقت روی برگه نوشته شود یا، در آزمون کامپیوتری آیلتس، تایپ شود. علاوه بر این، Task 2 دارای امتیاز بیشتری نسبت به تسک اول است.

ساختار رایتینگ آزمون آیلتس جنرال

در تسک یک رایتینگ آیلتس جنرال، داوطلبان باید یک ایمیل یا نامه رسمی یا غیررسمی برای درخواست اطلاعات یا توضیح یک موقعیت با حداقل 150 کلمه بنویسند. در Task 2 نیز، از آن‌ها خواسته می‌شود که یک مقاله برای پاسخ به یک استدلال یا مشکل با حداقل 250 کلمه بنویسند و یا از یک مقام خاص چیزی را درخواست یا از موضع خود دفاع کنند. باید توجه داشت که در این قسمت سبک نوشتن حتما باید، طبق سوال پرسیده شده، غیررسمی یا رسمی باشد.

تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش نمره ‌دهی

امتیاز یا نمره آزمون آیلتس شاید مهم‌ترین تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال باشد. بخش‌های Listening، Speaking و Writing برای هر دو آزمون به طور یکسان ارزیابی می‌شوند. با این حال، قسمت ریدینگ آیلتس که 25 درصد از نمره کل داوطلب را به خود اختصاص می‌دهد، در امتحان آیلتس آکادمیک در مقایسه با آیلتس جنرال به طور قابل‌توجهی متفاوت است.

برای مثال اگر داوطلبی را در نظر بگیرید که در بخش ریدینگ از 40 سوال به 30  سوال پاسخ صحیح داده است، این نمره به معنای نمره آیلتس 5 در آزمون جنرال است؛ اما در آزمون آکادمیک نمره 6 در نظر گرفته می‌شود.

تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال از نظر میزان سادگی

آزمون آیلتس جنرال معمولا پیچیدگی کمتری نسبت به آزمون آیلتس آکادمیک دارد. خلاصه کردن یک نمودار یا جدول همیشه دشوارتر از نوشتن یک نامه مختصر به نظر می‌آید. دلیل اصلی این را می‌توان به این خاطر دانست که آزمون آکادمیک نیاز به مهارت‌های درک درست و توانایی خلاصه کردن ایده‌های پیچیده به طور دقیق، واضح و مختصر دارد. اما آزمون جنرال بیشتر به توانایی‌های داوطلب در انگلیسی روزمره می‌پردازد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کامل تفاوت آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک پرداختیم. فراموش نکنید اگر آرزوی مهاجرت به کشور مورد علاقه خود برای کار یا ادامه تحصیل را دارید، تنها می‌توانید با عبور از سد این آزمون و کسب نمره قبولی در آن به اهداف خود برسید. مطمئن باشید با انتخاب آزمون مناسب، راحت‌تر می‌توانید یک برنامه درسی تهیه کرده و در مورد روش‌های شرکت در آزمون برای کسب امتیاز بالا آگاهی کسب کنید. ما در آوای شهیر مشاوره آزمون آیلتس را به صورت تخصصی ارائه می‌دهیم و برای انتخاب نوع درست آن به شما کمک می‌کنیم.

آیا آزمون آیلتس آکادمیک راحت‌تر از جنرال است؟

سوالات آیلتس در هر دو آزمون برای ارزیابی مهارت‌های انگلیسی داوطلب طراحی شده‌اند؛ با این حال از نظر سختی آزمون آیلتس جنرال به جز بخش ریدینگ نسبت به آزمون آکادمیک راحت‌تر است.

آیلتس آکادمیک یا جنرال، کدام بهتر است؟

پاسخ این سوال واقعا به هدف شما و اینکه چرا در آزمون آیلتس شرکت می‌کنید بستگی دارد؛ بنابراین نمی‌توان مقایسه کرد که کدام بهتر است.

سایر مقالات
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *